Wideorozmowa z doradcą
Konfiguruj swoją Toyotę
Umów się na przegląd - jesteśmy otwarci

Nowa Toyota GR DKR Hilux T1+

wraz z zespołem TOYOTA GAZOO Racing gotowi na Rajd Dakar 2022

2021-11-23

Podczas Rajdu Dakar 2022 zespół TOYOTA GAZOO Racing wystartuje zupełnie nowym autem, a będzie nim Toyota GR DKR Hilux T1+. Odkąd w 2011 roku Toyota zainicjowała program startów w Rajdzie Dakar, by w ten sposób tworzyć coraz lepsze samochody, nowa rajdówka stanowi największy skok naprzód.

Rozpoczęcie Rajdu Dakar zaplanowano na początek stycznia 2022 roku, jednak całkiem nowa Toyota GR DKR Hilux T1+, która wyszła już z fazy prototypu, będzie rozwijana i dopracowywana aż do samego startu. Masa auta wzrosła do 2000 kg, co jest zgodne z przepisami FIA. Napęd auta pochodzi z nowej Toyoty Land Cruiser 300 GR Sport, a jest to nowy, 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Jednostka napędowa jest lżejsza od poprzedniej, oferując wyższy moment przy niższych prędkościach obrotowych. Ścisłe regulacje FIA mają wpływ na parametry silnika, w związku z tym moc wynosi około 298 kW, a moment obrotowy sięga 660 Nm, czyli przypomina osiągi seryjnej jednostki.

„W pracach nad nową Toyotą GR DKR Hilux T1+ poczyniliśmy znaczne postępy, dlatego jesteśmy pewni, że auto jest gotowe sprostać wyzwaniu, jakim jest Rajd Dakar” – mówi Glyn Hall, szef zespołu. „Teraz zajmiemy się dostrajaniem auta na styczniowy rajd. Nowy silnik z Land Cruisera okazał się niezawodny od samego początku, a jego praca w parametrach jednostki seryjnej oznacza, że nie musimy jej wysilać, by uzyskać maksymalne osiągi” – dodaje.

Silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem wprost z nowego Land Cruisera ma ogromne możliwości, i to już w swojej seryjnej wersji. W aucie przygotowanym na Rajd Dakar zastosowano też seryjne turbosprężarki oraz intercooler o ogromnej wydajności cieplnej, który musiał zostać specjalnie dopasowany do konstrukcji Toyoty Hilux.

Inne różnice w parametrach względem poprzednika to także większy skok zawieszenia z 280 mm do 350 mm. Pozwala to kierowcy lepiej wykorzystać możliwości nowych opon, które powiększono do 37 cali, a ich szerokość wzrosła z 245 mm do 320 mm. Ponadto samochód wyposażono w felgi aluminiowe, które towarzyszyły Hiluxowi podczas całego procesu rozwojowego. Co ciekawe, zachowano ich aluminiową barwę, przez co odznaczają się lepszym promieniowaniem cieplnym.

„Jestem pod wrażeniem nowego samochodu, a zwłaszcza tego, jak dzięki nowym oponom radzi sobie w trudnym terenie. Silnik ma doskonałe parametry i już nie mogę się doczekać, by go sprawdzić w rywalizacji z innymi autami” – podsumował nową rajdówkę kierowca zespołu Nasser Al-Attiyah.

Dakarowy Hilux od 2016 roku posiada pod karoserią układ z montowanym centralnie silnikiem. Także kształt kokpitu w dużej mierze został zachowany z poprzednich generacji, a auto zabiera ze sobą dwa, a nie trzy zapasowe koła, co jest wynikiem nowych przepisów dotyczących kategorii T1+.

GR DKR Hilux T1+ w barwach TOYOTA GAZOO Racing

Mimo iż dakarowy Hilux od lat jeździ w drużynie TOYOTA GAZOO Racing, teraz będzie to jeszcze bardziej widoczne. Zupełnie nowe malowanie karoserii jest zbliżone do tego wykorzystywanego przez zespoły TOYOTA GAZOO Racing w rajdach WRC oraz wyścigach długodystansowych. Pojawią się charakterystyczne litery „GR” umieszczone w podobnym stylu jak na rajdowym Yarisie WRC oraz wyścigowym GR010 HYBRID. Ich wygląd będzie nawiązywał do bliskiego pokrewieństwa maszyn rodem z motorsportu i ekscytujących sportowych aut Toyoty z linii GR.

Podczas Rajdu Dakar 2022 zespół TOYOTA GAZOO Racing wystąpi czterema zupełnie nowymi Hiluxami GR DKR T1+. W roli lidera pojedzie katarsko-francuski duet Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel, czyli zwycięzcy Dakaru z 2019 roku. Obok nich pojawi się Giniel de Villiers (triumfator z 2009 roku) z pilotem Dennisem Murphym. Obsadę trzeciego Hiluxa będą stanowić reprezentanci RPA, czyli Henk Lategan i Brett Cummings, których celem jest zaprezentowanie mocnego tempa na całej trasie rajdu. Czwartą załogę uzupełnią Shameer Variawa i pilot Danie Stassen z RPA.

W ramach dalszych prac rozwojowych Al-Attiyah i De Villiers już w najbliższy weekend poprowadzą nowe auta w ostatniej rundzie mistrzostw RPA w rajdach cross-country (SACCS) na blisko 400-kilometrowej trasie w zróżnicowanym terenie nieopodal miasta Parys. Obaj kierowcy nie będą jednak walczyć o punkty, gdyż kategoria T1+ nie jest uznawana przez organizatorów cyklu. Inaczej będzie w przypadku Henka Lategana i Bretta Cummingsa, którzy w Hiluxie poprzedniej generacji będą bronić mistrzostwa w SACCS.

Rajd w RPA będzie dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing ostatnim testem Hiluxa GR DKR T1+ przed wysłaniem go na początku grudnia do Arabii Saudyjskiej. Mimo iż ostateczny kształt trasy Rajdu Dakar 2022 wciąż nie jest jeszcze znany, uczestnicy spodziewają się zbliżonego typu terenu jak w edycjach 2020 i 2021. Nie będzie to jednak jedyny sprawdzian dla Toyoty GR DKR Hilux T1+, ponieważ w 2022 roku auto wystartuje także w rajdach terenowych o randze mistrzowskiej, które zadebiutują w kalendarzu FIA.

Specyfikacja
Silnik Seryjny V35A
Stosowany w modelu Land Cruiser 300
Typ silnika Benzynowy z podwójnym turbodoładowaniem
Regulacja kontroli Ogranicznik doładowania poprzez FIA Reference Power Curve
Moc 298 kW
Moment obrotowy 660 Nm
Jednostka sterująca Motec
Skrzynia biegów Sadev, sześciobiegowa, sekwencyjna
Mechanizmy różnicowe Przedni, centralny i tylny o ograniczonym poślizgu
Sprzęgło 215, ceramiczne, dwutarczowe
Konstrukcja Rama rurowa
Rozstaw osi 3140 mm
Długość 4810 mm
Szerokość 2300 mm
Wysokość 1890 mm
Masa własna 2000 kg (zgodna z przepisami FIA)
Nadwozie Toyota Hilux Double Cab Pick-up, kompozytowe
Przednie zawieszenie Podwójne wahacze, 350 mm skoku
Tylne zawieszenie Podwójne wahacze, 350 mm skoku
Koła 17-calowe, Method Race Wheels
Opony 37-calowe, BF Goodrich
Zbiornik paliwa 540 litrów, FT3 Safety Cell

Dowiedz się więcej

Toyota najpopularniejszą marką w Polsce Toyota najpopularniejszą marką w Polsce Nowy rekord sprzedaży hybryd Nowości z Toyota Kenshiki Forum Nowości z Toyota Kenshiki Forum Dowiedz się więcej GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 GR Yaris Sportowym Samochodem Roku 2021 Plebiscyt AutoBild Sportscars Aygo X i rezerwacje online Aygo X i rezerwacje online Zamówienia z pierwszeństwem realizacji Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Strategia Toyoty dotycząca aut elektrycznych Dowiedz się więcej Toyota dominuje na rynku flotowym Toyota dominuje na rynku flotowym Dane PZPM z listopada 2021 roku Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Toyota uruchomiła drugą linię produkcyjną silnika 1,5 l Poznaj szczegóły Toyota Yaris GR Sport Toyota Yaris GR Sport Zobacz nową wersję, która debiutuje w Europie Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyota a całkowicie bezemisyjna gama modelowa Dowiedz się więcej Właściciele Toyoty wydają najmniej na naprawy swoich samochodów Właściciele Toyoty wydają najmniej na naprawy swoich samochodów Niezależne testy Toyota Dream Car Art Contest 2022 Toyota Dream Car Art Contest 2022 Zachęć dziecko do wzięcia udziału w XV edycji konkursu Prototypowy GR Yaris Prototypowy GR Yaris Dowiedz się więcej o eksperymentalnym modelu