PODUSZKA POWIETRZNA W SAMOCHODZIE

CO WARTO O NIEJ WIEDZIEĆ?

Dziś już każdy nowy samochód jest standardowo wyposażony w poduszki powietrzne. Jeżdżąc na co dzień, nie zastanawiamy się nawet nad tym, że jeszcze niedawno wcale nie było to takie oczywiste. Co więcej, poduszki powietrzne są elementem wyposażenia samochodu, którego wolelibyśmy nigdy nie wypróbować.

 

Historia poduszki powietrznej

W dzisiejszych czasach, gdy nad ochroną kierowcy i pasażerów samochodu czuwają liczne systemy bezpieczeństwa sterowane przez skomplikowane układy elektroniczne, trudno nam sobie wyobrazić, że nie tak dawno nie było nawet poduszek powietrznych czy pasów bezpieczeństwa. Te dwa wynalazki zagościły na dobre w samochodach w latach 80. i 90, aby dopiero w XXI wieku stać się absolutnie niezbędnym i powszechnym elementem wyposażenia każdego nowego auta. To w dużej mierze dzięki poduszkom i pasom bezpieczeństwa odsetek śmiertelnych wypadków drogowych znacznie się obniżył. Ale po kolei.

Pierwsze prace nad poduszkami powietrznymi mającymi ograniczać obrażenia pasażerów samochodu podczas wypadku sięgają lat 50. Opracowali je prawie równocześnie dwaj wynalazcy. Amerykański inżynier-emeryt John W. Hetrick opatentował swój pomysł pod nazwą „zespół poduszki bezpieczeństwa dla pojazdów samochodowych”, natomiast Niemiec Walter Linderer zaprezentował prototyp poduszek napełniających się sprężonym powietrzem podczas kolizji.

Kolejnym etapem było zastosowanie czujnika zderzenia oraz znalezienie sposobu na wybuch poduszek powodujący natychmiastowe ich napełnienie. Ten nowatorski system elektromechanicznych poduszek powietrznych skonstruował amerykański inżynier Allen K. Breed. Efektem jego prac i udoskonaleń było wypuszczenie na rynek w 1973 r. pierwszego na świecie modelu z poduszką powietrzną – Oldsmobile Toronado.

Dopiero kilka lat później, a dokładnie w 1980 r., wynalazek ten pojawił się w seryjnie produkowanych pojazdach europejskich za sprawą koncernu Mercedes-Benz. Dodatkowo niemiecki producent jako pierwszy zaczął oferować samochody, które były wyposażone równocześnie w poduszki powietrzne, jak i pasy bezpieczeństwa. Musiało minąć następne 15 lat, aby Volvo zastosowało w 1995 r. także poduszki boczne. Swój wkład w rozwój bezpieczeństwa biernego pasażerów wniosła także Toyota, która niedawno opracowała tylne kurtyny powietrzne z poduszką centralną do ochrony pasażerów przy uderzeniu w bok samochodu.

Rodzaje poduszek powietrznych

We współczesnych samochodach możemy spotkać kilka rodzajów poduszek powietrznych rozmieszczonych w zasadzie w całej kabinie.
Należą do nich:

– przednia poduszka powietrzna kierowcy,
– przednia poduszka powietrzna pasażera,
– boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera,
– boczne kurtyny powietrzne,
– kolanowe poduszki powietrzne.

Przednia poduszka powietrzna kierowcy jest umieszczona w kierownicy, z kolei przednia poduszka powietrzna pasażera znajduje się w desce rozdzielczej. Poduszki te adaptują się do siły uderzenia, czyli mają możliwość uruchamiania się w kilku etapach. Jeśli chodzi o boczne poduszki powietrzne, można rozróżnić ich trzy podstawowe typy: boczne, klatki piersiowej i głowy. Kurtyny powietrzne są rozmieszczone zazwyczaj nad drzwiami w dachu, a poduszki kolanowe – pod kolumną kierownicy lub pod schowkiem od strony pasażera.

Jak działają poduszki powietrzne?

Wystrzelenie poduszek powietrznych następuje w momencie kolizji lub stłuczki, wszystko jednak zależy od siły uderzenia. Specjalne czujniki zderzenia ściśle współdziałają z systemem aktywującym, który ocenia rodzaj uderzenia w samochód i przesyła informacje do konkretnych mechanizmów. Wszystko odbywa się oczywiście w ułamkach sekund, tak aby napełnienie poduszek nastąpiło odpowiednio wcześniej.

Poduszki powietrzne w samochodach używanych

Warto wiedzieć, że wszelkie poduszki powietrzne zamontowane w samochodzie są elementami jednorazowego użytku. Po każdym ich aktywowaniu należy je wymienić na nowe. Koszty takiej operacji są rzecz jasna uzależnione od rodzaju kolizji, jednak jest to raczej spory wydatek. Aktualnie nie stosuje się już okresowych, prewencyjnych wymian poduszek powietrznych. Nie jest to potrzebne ze względu na ich supernowoczesną konstrukcję, która jest właściwie niezawodna.

Na koniec warto poświęcić kilka słów na temat samochodów używanych. Kupując takie auto na rynku wtórnym, dobrze poznać dokładną historię auta, a zwłaszcza jego ewentualne wypadki i kolizje. Może się bowiem okazać, że nieuczciwy sprzedawca będzie próbował „wepchnąć” nam samochód powypadkowy z atrapą poduszki powietrznej, co może się dla nas skończyć tragicznie. Pamiętajmy, najważniejsze jest bezpieczeństwo.