W Polsce sprzedano ponad 100 000 hybrydowych SUV-ów Toyoty
Toyota C-HR najpopularniejszym hybrydowym SUV-em
W marcu 2023 roku liczba sprzedanych hybrydowych SUV-ów Toyoty w Polsce przekroczyła 100 000 egz. W największym stopniu przyczyniły się do tego dwa modele – Toyota C-HR i RAV4. Od chwili debiutu w 2016 roku łączna sprzedaż Toyoty C-HR Hybrid wyniosła 41 260 egz., a RAV4 Hybrid – 40 350 egz.
W 2021 roku do hybrydowych wersji RAV4 i Toyoty C-HR dołączyły dwa kolejne modele – Highlander Hybrid i Yaris Cross Hybrid. W ten sposób gama hybrydowych SUV-ów marki objęła wszystkie cztery kluczowe segmenty – auta miejskie (B-SUV), kompaktowe (C-SUV), średniej wielkości (D-SUV) i duże 7-osobowe pojazdy rodzinne (E-SUV). Miejski Yaris Cross Hybrid sprzedano już w liczbie 12 740 egz., zaś 7-osobowy, 5-metrowy Highlander – 3330 egz.
W listopadzie 2022 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż kompaktowej Corolli Cross, najnowszego hybrydowego SUV-a. Model ten znalazł już 2880 nabywców.
Spośród wspomnianych wyżej pięciu hybrydowych SUV-ów marki trzy modele są dostępne wyłącznie jako hybrydy. Są to Toyota C-HR, Corolla Cross i Highlander. Yaris Cross jest sprzedawany jako hybryda w 94%. W przypadku RAV4 napędy hybrydowe odpowiadają w tym roku za 71% jego sprzedaży.
RAV4 – pierwszy hybrydowy SUV Toyoty w Europie
RAV4 po raz pierwszy napęd hybrydowy otrzymał w 2016 roku. Był to układ hybrydowy 3. generacji, w wariancie z napędem na przód i na cztery koła E-FOUR. Składały się na niego silnik elektryczny współpracujący z jednostką benzynową 2,5 l o mocy 155 KM, które w odmianie E-FOUR otrzymywały wsparcie 68-konnego silnika elektrycznego przy tylnej osi. W obu wariantach łączna moc napędu wynosiła 197 KM.
Obecnie na rynku dostępna jest Toyota RAV4 z napędem hybrydowym 4. generacji. Został on oparty na silniku benzynowym 2,5 l, który w odmianie FWD ma moc 218 KM, a w wersji AWD-i – 222 KM. W pierwszym przypadku auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,4 s, zaś w drugim wystarcza mu 8,1 s.
W 2020 roku w salonach pojawił się 306-konny RAV4 z napędem plug-in hybrid AWD-i. Jest to najmocniejsza jak dotychczas wersja w historii modelu, która przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,0 s.
Kompletna gama niskoemisyjnych SUV-ów
Debiutująca w 2016 roku Toyota C-HR w swojej ofercie miała zarówno silnik benzynowy, jak i napęd hybrydowy 4. generacji z silnikiem 1.8, który generował 122 KM mocy. W 2020 roku wraz z faceliftingiem dołączył do niego układ 2.0 Hybrid Dynamic Force o mocy 184 KM, który rozpędza crossovera od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Obecnie Toyota C-HR jest dostępna wyłącznie jako auto hybrydowe.
Toyota Highlander to samochód zaprojektowany z myślą o amerykańskim rynku i produkowany w USA. Prawie 5-metrowe auto swobodnie mieści 7 osób. Napędza go układ hybrydowy 2.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 248 KM z napędem na cztery koła AWD-i. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,3 s, zużywając średnio tylko od 6,6 l/100 km paliwa.
Wprowadzając na rynek modele Yaris Cross i Corolla Cross, Toyota zaznaczyła swoją obecność w najpopularniejszych segmentach. Yaris Cross to miejski SUV, dostępny w Polsce od października 2021 roku. Pod maską pracuje produkowany w Polsce, 116-konny układ hybrydowy z silnikiem 1.5, który zużywa tylko od 4,4 l/100 km benzyny w wariancie FWD i od 4,7 l/100 km w odmianie AWD-i. Model jest w tym roku najpopularniejszą hybrydą Toyoty – jego sprzedaż od stycznia do pierwszych 10 dni marca wyniosła ponad 2960 egz.
Debiutująca w listopadzie 2022 roku Corolla Cross była pierwszym modelem wyposażonym w napęd hybrydowy 5. generacji. Nowy rodzinny SUV otrzymał układ hybrydowy z silnikiem 2.0 o mocy 197 KM, w konfiguracji z przednim napędem FWD oraz na wszystkie koła AWD-i. W tym roku dołączy do niego hybrydowy układ FWD z silnikiem 1.8 o łącznej mocy 140 KM. Auto łączy bardzo dobrą dynamikę z oszczędnością paliwa. Corolla Cross Hybrid 2.0 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,5 s, a zużywa średnio od 5,0 l/100 km benzyny.