Wideorozmowa z doradcą
Konfiguruj swoją Toyotę
Umów się na przegląd - jesteśmy otwarci

Autobus z wodorowym napędem Toyoty zadebiutuje w Brukseli

Seryjna produkcja rozpocznie się już w 2020 roku

2019-10-18

Na targach Busworld 2019 w Brukseli CaetanoBus SA zaprezentuje pierwszy w Europie autobus wyposażony w napęd na ogniwa paliwowe Toyoty – H2.City Gold. Jego zasięg wyniesie do 400 km, a tankowanie będzie trwało tylko 9 minut. Produkcja ruszy już 2020 roku w fabryce CaetanoBus SA w Portugalii.
H2.City Gold debiutuje na targach w Brukseli

Na targach Busworld 2019 w Brukseli zaprezentowany zostanie pierwszy produkowany w Europie autobus z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty o nazwie H2.City Gold. Zbudowała go portugalska firma CaetanoBus SA. Dostawcą napędu elektrycznego zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi jest Toyota.

Współpraca obu firm rozpoczęła się we wrześniu 2018 roku. CaetanoBus SA to największy producent autobusów w Portugalii. Toyota od lat współpracuje z koncernem Salvador Caetano m.in. przy produkcji Land Cruisera 70 na rynek afrykański.

„CaetanoBus to nasz wieloletni partner, którego atutami są znaczne możliwości technologiczne i dobra znajomość rynku, dlatego postanowiliśmy wspólnie rozwijać sprzedaż napędów na ogniwa paliwowe w Europie” – powiedział dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

„Z niecierpliwością czekam na pierwsze reakcje klientów na ten nowy sposób wykorzystania naszej technologii ogniw paliwowych” – kontynuował van Zyl.

Toyota i CaetanoBus | Autobus z wodorowym napędem
Autobus na ogniwa wodorowe

Specjaliści Toyoty i CaetanoBus nad nowym autobusem wodorowym pracują od 2018 roku. Projekt ten udowadnia, że napęd na ogniwa paliwowe Toyoty Mirai może być z łatwością wykorzystany także w znacznie większych pojazdów.

W przypadku autobusu zestaw (inaczej niż w Mirai) zestaw ogniw paliwowych będzie umieszczony na dachu. Łącznie będzie też miał 5 zbiorników na wodór o łącznej pojemności 37,5 kg. Tankowanie wodoru pod ciśnieniem 350 barów potrwa jedynie 9 minut i wystarczy na przejechanie do 400 km (w zależności od trybu jazdy oraz ustawień klimatyzacji).

Jedyną substancją emitowaną podczas jazdy będzie para wodna. To rozwiązanie pozwala wprowadzić do użytku w miastach bezemisyjne autobusy, których możliwości użytkowe nie są ograniczone przez długi czas ładowania baterii.

Jazdy testowe nowego autobusu w różnych miastach Europy odbędą się już w najbliższych miesiącach, zaś do sprzedaży pojazd trafi w połowie 2020 roku.

Owocna współpraca CaetanoBus i Toyoty

„Nasza współpraca z Toyotą trwa od wielu lat. Rozszerzenie jej o autobusy miejskie na ogniwa paliwowe przeznaczone na europejski rynek pozwala nam zademonstrować nasze światowej klasy możliwości technologiczne i inżynieryjne. Ten projekt sprawia, że władze europejskich miast mogą na nowo zdefiniować swoje strategie czystego transportu i podnoszenia jakości życia w miastach” – powiedział José Ramos, prezydent Salvador Caetano Indústria.

Toyota Environmental Challenge 2050

Toyota wprowadza na rynek nowe technologie w ramach strategii Toyota Environmental Challenge 2050. W gamie elektrycznych pojazdów na wodór Toyoty znajdują się obecnie samochody osobowe, wielkogabarytowe ciężarówki, auta dostawcze, wózki widłowe i autobusy miejskie.

H2.City Gold produkcji CaetanoBus to drugi autobus na wodór z napędem Toyoty po modelu Sora, oferowanym przez Toyotę w Japonii.

Dowiedz się więcej

Wodorowy generator prądu Wodorowy generator prądu Wspólny projekt Toyoty i Energy Observer Developments Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Moving e – mobilny system zasilania awaryjnego Wspólny projekt Toyoty i Hondy Welwalk WW-2000 Welwalk WW-2000 Poznaj nową generację robota rehabilitacyjnego Toyoty Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Rozpoczęły się testy generatora na ogniwa paliwowe Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Toyota rozpoczyna produkcję nowego silnika Dowiedz się więcej Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Toyota e-Palette w specjalnej edycji Tokyo 2020 Dowiedz się więcej Nowa Toyota C-HR Concept Nowa Toyota C-HR Concept Nowa wizja przyszłości Nowe wyposażenie Corolli 2022 Nowe wyposażenie Corolli 2022 Sprawdź szczegóły Zabezpieczenie SelectaDNA Zabezpieczenie SelectaDNA Znakowanie nowych aut Toyoty Toyota Hilux z nagrodą IPUA Toyota Hilux z nagrodą IPUA Dowiedz się więcej o zwycięstwie Nowy Hilux w Rajdzie Dakar 2022 Nowy Hilux w Rajdzie Dakar 2022 Poznaj szczegóły Toyota Startup Accelerator Toyota Startup Accelerator Sprawdź, kto został finalistą